Fjord Helikopter AS

Fjord Helikopter AS er et helikopterselskap med base i Stryn på Vestlandet. Siden oppstart i 2020 har selskapet hatt jevn vekst og blitt en kjent aktør i det norske innlands helikoptermarkedet. Den 29. juni 2023 fikk Fjord Helikopter sin egen AOC / driftstillatelse og ble dermed godkjent som eget helikopterselskap. Vi fortsetter arven som en pålitelig og sikker leverandør av helikoptertjenester.

Våre kunder er alt fra bedrifter, privatpersoner til store internasjonale konsern.

Oppdragene vi utfører er svært varierte og til tider også krevende. Fjord Helikopter AS utfører alle typer helikoptertjeneser fra lasteoppdrag, persontransport, foto- og filmproduksjon, fallskjerm- og ekstremsport til bygging av infrastruktur på nasjonalt nivå.

Vi bistår ved vedlikehold, inspeksjon og bygging av nødvendig infrastruktur som kraftnettet, telcom og nødnett.

Fjord Helikopter har tre maskiner, 2 stk. AS350B3e (H125) og 1 stk. EC130B4 (H130) som opereres ut i fra basen på Langeset rett utenfor fagre Stryn.

Piloter og Lastemenn

Morten Wangen

Daglig Leder / Flyvesjef
M: morten@fjordhelikopter.no
T: +47 48 14 82 49

Tomas Haaland

Ansvarlig for lasteflygning
M: tomas@fjordhelikopter.no
T: +47 46 70 29 91

Kristian Glomnes

Vebjørn Strøm

Lastemann / Pilot in training
M: vebjorn@fjordhelikopter.no
T: +47 45 47 10 03

Håvard Birkelund

Ove Marius Tellesbø

Iver Torvik

Lastemann / Pilot in training
M: iver@fjordhelikopter.no
T: +47 97 62 94 15

Oliver Amdal

Lastemann / Pilot in training 
M: oliver@fjordhelikopter.no
T: +47 91 79 19 20

Administrasjon og Ledelse

Emmelie Nilson

Terje Fjerdingen

Kjetil Grodås

Rune Valestrand

Våre Helikopter – AS350B3e (H125)

Generell informasjon

AS350B3e, også kjent som H125 – Produsert av Airbus, tidligere Eurocopter. Første gang introdusert i 1977 av Aérospatiale fra Frankrike. Stryn maskinen B3e ble lansert sent 2011 og er den sterkeste utgaven levert av AS350-serien så langt. Kombinasjonen av driftssikkerhet, løftekapasitet og økonomi gjør dette til markedets ledende single-engine turbine arbeidshelikopter. Fjord Helikopter sine maskiner er produsert i 2015 (LN-OVB) og 2024 (LN-ODY)

Teknisk informasjon

Motor type: Fri turbin
Drivstoff: JetA1
Drifstofftank Kapasitet: 540 Liter
Antall seter: 1 Pilot og 5 Passasjerer
Normal cruise fart: 120 knop / 220 km/t
Maksimal flytid ved full tank: ca 3 timer

Lastekapasitet

Intern last/Passasjerer:
530/620 kg (avhenger av distanse som skal flys og konfigurasjon)

Underhengende last:

AS350B3e – 1400 kg maks (arbeidshiv 900-1100 kg)

Dimensjoner

Total lenge på helikopter: 12,94 meter
Høyde: 3,14 meter
Rotordiameter 10,69 meter

Våre Helikopter – EC130B4 (H130)

Generell informasjon

EC130B4 (H130) er produsert av Airbus, tidligere Eurocopter. Introdusert til markedet i 2001 som en mer rendyrket maskin for turisme og sightseeing. Kabinen er større og bredere enn AS350 og har i tillegg innebygd halerotor, Fenestron. Dette gjør helikopteret støysvakt da mesteparten av lyden fra et helikopter produseres av halerotor. Kabinen har store vinduer som gir passasjerene veldig god utsikt.

Teknisk informasjon

Motor type: Turbin
Drivstoff: JetA1
Drifstofftank Kapasitet: 540 Liter
Antall seter: 1 Pilot og 7 Passasjerer
Normal cruise fart: 110 knop / 203 km/t
Maksimal flytid ved full tank: ca 3 timer

Lastekapasitet

Intern last/Passasjerer:
530/620 kg (avhenger av distanse som skal flys og konfigurasjon

Underhengende last:

EC130B4 – 1160 kg maks (arbeidshiv 700-900kg)

Dimensjoner

Total lenge på helikopter: 12,64 meter
Høyde: 3,34 meter
Rotordiameter 10,69 meter

Skap uforglemmelige minner for deg og dine i luften!

Ofte stilte spørsmål

Vi tilbyr kun private turer, da prisen er basert på faste avgifter. Ønsker du å dele flyturen med noen andre, kan du alltid ringe oss på 96 00 55 55. Da kan vi eventuelt matche deg med en annen gruppe. Men hvis du ønsker å foreta en fast bestilling, må du betale for hele helikopteret på forhånd.

Oppmøte bør skje 10-15 minutter før planlagt avgang. Da får vi gått gjennom sikkerhetsbrief, fordelt seter og assistert dere inn i helikopteret

Kle deg normalt etter årstiden. Temperaturen faller noe etterhvert som helikopteret flyr høyere, men normalt sett er det behagelig temperatur. Helikopteret har varmeapparat. Gode sko i kaldere årstider er en fordel

Ja, du kan ta bilder med telefon, videokamera etc. Vær oppmerksom på at du ikke sperrer for utsikten til piloten eller forstyrrer medpassasjerer

H130 har to rader med seter, 3 passasjer seter foran, piloten på venstre side og 4 passasjer seter bak. De foran har kun piloten på venstre side som tar litt av utsikten. I raden bak er det 4 seter til passasjerer hvorav to er ved vindu.

H125 har piloten på høyere side og én passasjer foran og resterende 4 passasjerer bak hvorav to er ved vindu.

I oversikten «våre helikoptre» ser man enkelt layout for seteanordning.

Ved bruk av H130 kan ikke alle nødvendigvis sitte foran hvis det kun er tre passasjerer. Passasjerer må fordeles jevnt for å beholde en riktig vekt og balanse fordeling. 

Det er selvsagt noe bedre utsikt foran enn bak, men gitt at H130 er bygget med tanke for sightseeing er det anset som det beste helikopteret til dette bruket tilgjengelig i markedet. 

Hvis du har booket turen som en privat flight kommer ikke andre personer med på turen. 

På standardturene er alt av landinger ordnet på faste plasser. I andre sammenhenger har vi enkelte plasser vi har løyve til å bruke. Landing på alle andre plasser i innmark krever skriftlig tillatelse fra grunneier og/eller kommune. Fjord Helikopter kan være behjelpelig med å få nevnte tillatelser

Dette er avhengig av antall passasjerer og totalvekt. Helikopteret har en maks grense på vekt så ta kontakt for å få hjelp til å beregne hvor mange kilo dere kan ha med. Fordelaktig å pakke i myke bagger som er lettere å stable da bagasjeplass er en begrenset luksus. 

Passasjerer skal ikke operere dører hverken ved avgang eller landing, med mindre det er avtalt klart og tydelig på forhånd med pilot/bakkemannskap

På turer av med persontransport flyr vi alltid med lukket dør

Nei, været vil alltid være en forutsetning for at turen kan gjennomføres. Lavt skydekke, nedbør, kraftig vind eller isingsforhold kan være årsaker til at turen ikke blir gjennomført. Dette handler enkelt og greit om sikkerhet. Blir turen kansellert blir du som kunde selvsagt ikke belastet.

Ja, dette handler om vektfordeling og hva hvert sete er sertifisert til. Det er derfor vi ber om at du oppgir vekt per person ved booking. Maxvekt per passasjer er 110 kg, maksvekt per gruppe er 540 kg

Ja, barn kan være med så lenge de er i følge med en voksen. Barn over 2 år må sitte i eget sete

Det er tillatt med barn opp til 2 år på fanget, men kun et barn per tur. Barn over 2 år må sitte i eget sete

Å reise med fly er trygt for gravide inntil omtrent fire uker før forventet nedkomst.

Ja, det kan du. Du må ha med noen på turen som kan hjelpe deg inn og ut av helikopteret. Vi må ha beskjed om dette ved booking

Kansellerte turer og refusjoner:

7+ dager før tur: Full refusjon.

7-3 dager før tur: 80 % refusjon.

Mindre enn 48 timer før reisen: Ingen refusjon vil bli gjort


Fjordhelikopter forbeholder seg retten til å kansellere turer under ugunstige værforhold eller andre forhold som påvirker sikkerheten. Hvis en reise kanselleres, vil alternative datoer eller full refusjon bli tilbudt.

Ja, hvis du har booket flytur og ikke møter blir du belastet fullt beløp

Prisene øker avhengig av distanse fra vår hovedbase Stryn Heliport. Dette er på grunn av de ekstra fly- og drivstoff kostnadene som påløper ved å frakte helikopteret til lokasjonen.

Jobb hos oss

Fjord helikopter kan tilby en spennende job med mange utfordringer og varierte arbeidsoppgaver i et godt arbeidsmiljø med hyggelige og profesjonelle kollegaer, hvor man får mulighet til og utvikle deg.

Vennligst fyll ut skjemaet nedenfor for å bli lagt til i vår mappe med søknader. Vi kommer tilbake til deg snart som mulig.

 

Søknadsskjema

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å sikre at du får den beste opplevelsen på nettstedet vårt.